Topplistan: Bra böcker om marknadsföring (När reklambranschen själv får välja!)

Letar du efter bra böcker om marknadsföring? Då har du kommit rätt. Här listar vi marknadsföringsböcker som rekommenderades av reklambranschen själv, samt alla böcker som tilldelats “Årets Marknadsföringsbok”. Och dessutom tipsar några av författarna om sina favoritböcker.

Senast uppdaterad: 5 september 2019

Klick – ett enkelt sätt att stötta sajten

Den här sidan innehåller reklamlänkar till Adlibris och Bokus. Det betyder att om du klickar på någon av de länkarna och därefter köper en bok får Reklamböcker.se en liten ersättning (typ två procent). Det pris du betalar för böckerna påverkas inte.

Om du uppskattar sidan, intervjuerna och det jobb som läggs ned – stötta gärna genom att använda länkarna! 🙏

Lista: Bra böcker om marknadsföring, reklam och kommunikation

Här sammanställs de böcker som rekommenderas i intervjuerna här på Reklamböcker.se. Tipsen kommer från personer som arbetar med just marknadsföring, samt från några av de mest etablerade författarna inom ämnet.

Under respektive titel länkas intervjun med den eller de personerna som tipsat om boken. Böckerna presenteras i bokstavsordning.

Alchemy by Rory Sutherland
Rekommenderad av: Richard Shotton

Building Distinctive Brand Assets av Jenni Romaniuk
Rekommenderad av: Nils Andersson Wimby

Hey Whipple, Squeeze This av Luke Sullivan
Rekommenderad av: Christina Knight, Linda Elers

How Brands Grow av Byron Sharp
Rekommenderad av: Nils Andersson Wimby

Irrationality by Stuart Sutherland
Rekommenderad av: Richard Shotton

Influence (Påverkan – teori och praktik) by Robert Cialdini
Rekommenderad av: Richard Shotton

The Long and the Short of It av Les Binet och Peter Field
Rekommenderad av: Nils Andersson Wimby

Mad Women: Herstory of Advertising av Christina Knight
Rekommenderad av: Christina Knight

Not buying it: a guide to a new era of advertising av Christina Knight
Rekommenderad av: Christina Knight

Ord till Salu av Jan Cederquist m.fl.
Rekommenderad av: Christina Knight, Linda Elers

Ord till Salu 2 (Nya ord till salu) av Anna Qvennerstedt m.fl.
Rekommenderad av: Linda Elers

Roffe och andra kvinnliga förebilder
Rekommenderad av:
Linda Elers

Vill du tipsa om bra böcker?

Om du tycker några böcker saknas i listan kan du lämna in ett eget tips här: Jag vill tipsa om bra reklamböcker

Böcker som utsetts till Årets Marknadsföringsbok

Varje år sedan 1991 utses “Årets Marknadsföringsbok” av Sveriges Marknadsförbund. Böckerna som tävlar om priset ska vara skrivna för svenska förhållanden och vända sig till yrkesverksamma marknadsförare.

Varje år utser Sveriges Marknadsförbund titeln Årets Marknadsföringsbok. Tävlingen lyfter fram bra böcker om reklam och läsvärda marknadsföringsböcker.
Sigillet som Årets Marknadsföringsbok får bära.

Här följer hela vinnarlistan:

2018: Employer Branding – så bygger arbetsgivare starka varumärken av Anders Parment, Anna Dyhre och Hieronymus Rony Lutz

2017: Bang for the Buck: Kommunikation som skapar resultat av Erik Modig

2016: 90-talister som medborgare, medarbetare och konsumenter av Anders Parment

2015: Marknadsföring och påverkan på konsumenten av Magnus Söderlund

2014: Sensorik och marknadsföring av Lena Mossberg, Inga-Britt Gustafsson, Anette Jonsäll, Åsa Öström, Johan Swahn

2013: Varumärkessamarbeten av Henrik Uggla

2012: Kundmötet av Magnus Söderlund

2011: Lönsamhet i butik av Mikael Hernant och Margareta Boström

2010: Varumärket inifrån och ut av Tommy Falonius

2009: Marknadsför till 55 plus av Anders Parment

2008: Sinnesmarknadsföring av Bertil Hultén, Niklas Broweus och Marcus van Dijk

2007: Marknadsföring i butik av Jens Nordfält

2006: Varumärkesbygget av Carin Fredlund

2005: Den där marknaden av Claes-Fredrik Helgesson, Hans Kjellberg, Anders Liljenberg

2004: Att skapa upplevelser av Lena Mossberg

2003: Emotionsladdad marknadsföring av Magnus Söderlund

2002:  När kartan förändrar affärslandskapet av Richard Normann

2001: Den lojala kunden av Magnus Söderlund

2000: One-to-one Marketing av Ola Feurst

1999: Det interaktiva företaget av Solveig Wikström, Anders Lundqvist och Åke Beckérus

1998: Företagsetik av Tomas Brytting

1997: Kompetens för konkurrenskraft av Björn Axelsson

1996: Strategi för naturlig tillväxt av Lars Bern

1995: Relationsmarknadsföring: Från 4P till 30R av Evert Gummesson

1994: Företaget & omvärlden av Frankelius & Rosén

1993: Kunskap & värde av Norrman & Wikström

1992: Marknadsledarskap av Brandes & Brege

1991: Att skapa affärer av Björn Bjerke

Andra topplistor

The 12 best books about advertising (Campaign, 2012)

Three works about advertising’s history:

Three influential works by great admen of the past:

Three contemporary books about advertising theory:

Three books about advertising that aren’t about advertising:

  • Strangers to Ourselves av Timothy Wilson
  • Thinking Fast and Slow av Daniel Kahnemann
  • Pragmatics of Human Communication av Paul Watzlawick m.fl.

Top 10 Media And Marketing Books Of All Time (AdAge, 2009)

  1. Positioning: The Battle For Your Mind av Al Ries och Jack Trout
  2. Ogilvy on Advertising av David Ogilvy
  3. The 22 Immutable Laws Of Branding av Al Ries och Laura Ries
  4. E av Matt Beaumont
  5. Where The Suckers Moon: The Life And Death of An Advertising Campaign av Randall Rothenberg
  6. Good To Great: Why Some Companies Make The Leap And Others Don’t av Jim Collins
  7. The Book Of Gossage av Howard Luck Gossage, Jeff Goodby och Bruce Bendinger
  8. Influence: The Psychology of Persuasion av Robert B. Cialdini
  9. Blink: The Power Of Thinking Without Thinking av Malcom Gladwell

10 Books You Should Have Read (AdAge, 2006)

  1. What Sticks: Why Most Advertising Fails and How to Guarantee Yours Succeeds av Rex Briggs och Greg Stuart
  2. Branding Iron: Branding Lessons from the Meltdown of the U.S. Auto Industry av Charles Hughes och William Jeanes
  3. The Long Tail: Why the Future of Business is Selling Less of More av Chris Anderson
  4. Hard Facts, Dangerous Half-Truths and Total Nonsense: Profiting From Evidence-Based Management av Jeffrey Pfeffer och Robert I. Sutton
  5. Waiting for Your Cat to Bark? Persuading Customers When They Ignore Marketing av Bryan Eisenberg, Jeffrey Eisenberg och Lisa T. Davis
  6. Small Is the New Big, and 183 Other Riffs, Rants and Remarkable Business Ideas av Seth Godin
  7. The Must-Have Customer: Seven Steps to Winning the Customer You Haven’t Got av Robert Gordman och Armin Brott
  8. An Army of Davids av Glenn Reynolds
  9. Juicing the Orange av Pat Fallon och Fred Senn
  10. The Ultimate Question av Fred Reichheld

5 Books That Will Teach You Everything You Need to Know About Advertising (AdWeek, 2018)

  1. Adland: A Global History of Advertising av Mark Tungate
  2. Copy Paste: How Advertising Recycles Ideas av Joe La Pompe
  3. Hey Whipple, Squeeze This: The Classic Guide to Creating Great Ads av Luke Sullivan
  4. Thinking in Systems: A Primer av Donella H. Meadows
  5. inGenius: A Crash Course on Creativity av Tina Seelig

The Top 10 Marketing Books of All Times (Invespcro, xxxx)

  1. Positioning av Al Ries & Jack Trout
  2. The Psychology influence of Persuasion av Robert B. Cialdini
  3. Permission Marketing av Seth Godin
  4. Selling the invisible av Harry Beckwith
  5. Conversion Optimization av Khalid Saleh & Ayat Shukairy
  6. Made to Stick av Chip Heath & Dan Heath
  7. The Anatomy of Buzz av Emanuel Rosen
  8. Social Media ROI av Olivier Blanchard
  9. Epic Content Marketing av Joe Pullizzi
  10. Buylogy av Martin Lindstrom

11 Marketing Books Every CMO Should Read (Forbes, 2017)

  1. Top of Mind av John Hall
  2. Hug Your Haters av Jay Baer
  3. Outside Insight av Jørn Lyseggen
  4. The Content Formula av Michael Brenner och Liz Bedor
  5. They Ask You Answer av Marcus Sheridan
  6. Leading Through the Turn av Elise Mitchell
  7. I’m Judging You: The Do-Better Manual av Luvvie Ajayi
  8. Chief Marketing Officers at Work av Josh Steimle
  9. More Is More av Blake Morgan
  10. Performance Partnerships av Robert Glazer
  11. Everybody Writes av Ann Handley

Top 11 Marketing Books of All Time (HuffPost, 2013)

  1. Eating the Big Fish av Adam Morgan
  2. Ogilvy on Advertising av David Ogilvy
  3. From Those Wonderful Folks Who Gave You Pearl Harbor av Jerry Della Femina
  4. Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable av Seth Godin
  5. Truth, Lies & Advertising: The Art of Account Planning av Jon Steel
  6. Positioning: The Battle For Your Mind av Al Ries och Jack Trout
  7. Made With: The Emerging Alternative to Western Brands av John Grant
  8. A Technique for Producing Ideas av James Webb Young
  9. Drive av Daniel Pink
  10. Rules for Revolutionaries av Guy Kawasaki
  11. Fascinate av Sally Hogshead

Top 10 Marketing Books of All Time (INC.com, 2013)

  1. Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds Ultimately av Charles Mackay
  2. The Long Tail av Chris Anderson
  3. Guerilla Marketing av Jay Conrad Levinson
  4. Permission Marketing av Seth Godin
  5. Buyology av Martin Lindstrom
  6. Positioning av Al Ries och Jack Trout
  7. Influence av Bob Cialdini
  8. Selling the Invisible av Harry Beckwith
  9. The Life of PT Barnum av Phineas Taylor Barnum
  10. Crossing the Chasm av Geoffrey Moore

Vill du tipsa om bra böcker?

Om du tycker några böcker saknas i listan kan du lämna in ett eget tips här: Jag vill tipsa om bra reklamböcker