Boktips från Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är byråchefen som slukar allt från sommardeckare till tyngre branschlitteratur. Han bloggar hos reklamtidningen Resumé och beskriver ett av sina boktips som “ett tråkigt och förutsägbart val”. Och det är ju precis därför Reklamböcker finns till; för att Du som läsare inte ska missa det som måste (?) läsas!

Nils, hur skulle du presentera dig själv?

– Göteborgare som bott i Stockholm i snart 15 år och jobbar med olika aspekter av kommunikation, strategi och digitalt. Började som digitalplanerar på Carat, idag byråchef på Isobar, som är en kreativ byrå inom Dentsu.

Du har sedan en tid tillbaka en blogg hos Resumé, där du bland annat skriver om reklam och kreativitet. Tycker du det är viktigt att reklam är kreativ?

– Det är tydligt rent statistiskt att den kreativa utformningen av reklamen har en stor påverkan på dess förmåga att väcka uppmärksamhet och bygga långsiktigt värde. Problemet är att definitionen av “kreativ” är så oerhört svår. I vissa fall har det tolkats som “ju mer galen reklam som gillas av branschkollegorna, desto mer affärsvärde”. Det är nog fel uttolkning.

– Men det finns en tydlig problematik som motverkar kreativitetens förutsättningar; allt fler kanaler, allt fler avdelningar som arbetar med kommunikation (marknad, CRM, digital, social, HR etc), och allt mer fokus på kortsiktiga mätbara KPI:er gör att förutsättningarna för kreativitet försämras. Det blir allt ovanligare med reklam som får breda ut sig över flera kanaler och över tid, som är singulär, tydlig och enkel i sitt budskap.

Har du någon favoritkampanj just nu?

– Hmm, jag har ju en ganska stark förkärlek för strukturerade, kontinuerliga koncept över tid som bygger tydligt på en strategi, då blir det lite svårt att komma på korta kampanjinsatser.

– Men med det sagt kan jag tycka att det lilla “bråket” mellan Marmite och Vegemite nyligen är kul. Enkelhet, tydlig koppling till viktigaste brand assets (färg, förpackning/logga) och elegant och fyndig copy.

Reklamböcker.se syftar till att sprida boktips. Vilka 3 böcker tycker du de som arbetar med reklam/marknadsföring borde läsa eller ha läst?

Nils Andersson Wimby delar med sin av boktips inom mrknadsföring. Ett av valen faller på How Brands Grow av Byron Sharp.
“Grundar sig på något vis i den viktiga insikten om att konsumenter inte bryr sig om reklam eller varumärken.”

– “How Brands Grow” av Byron Sharp. Den är grundboken mycket utgår ifrån. Grundar sig på något vis i den viktiga insikten om att konsumenter inte bryr sig om reklam eller varumärken.

– “Building Distinctive Brand Assets” av Jenni Romaniuk. Riktigt intressant om hur man kan använda brand assets för att länka reklamen över tid och mellan kanaler – och på det sättet skapa utrymme för mer kreativ reklam.

– “The Long and the Short of It” av Les Binet och Peter Field. Kanske ett tråkigt och förutsägbart val, men borde vara obligatorisk läsning för alla i branschen.

Till sist, vilken bok läser du själv just nu?

– Just nu parallelläser jag Orman Parmuks The Black Book och Anthouny Bourdains Kitchen Confidential.

– Den första för att jag kände för något med mer djup efter sommarens deckar-bonanza, den senare eftersom Bourdains livslust är så jäkla inspirerande.

Stort tack Nils för att du delar med dig av dina boktips!

Mer från Nils Andersson Wimby:

Boktips från Nils Andersson Wimby:

Vill du tipsa om bra böcker?

Om Du tycker några böcker saknas i Topplistan kan du lämna in ett eget tips här: Jag vill tipsa om bra reklamböcker.

Vill du få en sammanställning av intervjuer och boktips från Reklamböcker.se kan du prenumerera på nyhetsbrevet, som skickas (max) 4 gånger per år.