Boktips från Linda Elers

Linda Elers är en prisad copywriter som tycker om att göra skillnad. Hon är hemmahörande på M&C Saatchi och har bland annat gjort jobb för varumärken som Svenska Spel, Com Hem och Centerpartiet. Här delar hon med sig av sina boktips!

Linda, hur skulle du presentera dig själv?

– Jag är copywriter och har genom åren hunnit jobba på en rad byråer såsom TBWA, Farfar och King. Sedan sex år tillbaka är jag på M&C Saatchi där jag har förmånen att få ha otroligt roligt på jobbet och jobba tillsammans med ett gäng fullkomligt briljanta människor.

Du har varit med och tagit hem priser från både Eurobest och Cannes Lions, samt olika Guld- och Silverägg. Vilken kampanj av alla kampanjer du gjort är du mest nöjd med, går det att plocka ut en favorit?

– Det är jättesvårt att plocka ut en favorit. Jag är stolt över alla de jobb jag har varit med och gjort som har gjort verklig skillnad. Ett exempel är konceptet för Com Hem. Ett annat är Centerpartiets riksdagsvalskampanj förra året.

– Jag är också fortfarande väldigt stolt över det manér vi tog fram för Triss där budskap förändras genom att siffror och bokstäver skrapas fram.

Den här gamla klyschan (?) att det finns en clinch mellan kreatörer och planners, stämmer det?

– Nej. Eller det kanske det finns någonstans, men det låter väldigt kontraproduktivt och konstigt. Planners och kreatörer ska ju jobba åt samma håll – för att lösa problem med hjälp av strategi och kreativitet.

– Jag tror inte att kreativitet är frikopplat från strategi, utan tvärtom – att det är med hjälp av verkliga insikter som rätt problem kan lösas.

Reklamböcker.se syftar till att sprida boktips. Vilka 3 böcker tycker du de som arbetar med reklam/marknadsföring borde läsa eller ha läst?

– Jag minns att boken Roffe och andra kvinnliga förebilder gjorde väldigt starkt intryck på mig när jag läste den på Berghs. Sedan tycker jag förstås att Ord till salu och Ord till salu 2 är obligatorisk läsning för alla copywriters.

Linda Elers delar med sig av tre boktips, bland annat boken "Roffe och andra kvinnliga förebilder"
Nio berättelser skrivna av kvinnliga copywriters. De skriver om Roffe, manschauvinisten och sexisten, som de alla råkat ut för.

– En annan bok jag läste och tyckte var väldigt hands on och inspirerande var Hey Whipple, Squeeze This. Men måste erkänna att det var väldigt länge sedan jag läste någon reklambok nu. Det kanske är dags?

Till sist, vilken bok läser du själv just nu?

– Har precis avslutat två fantastiska böcker: Small Fry av Lisa Jobs och Educated av Tara Westover. Rekommenderar båda varmt.

Stort tack Linda för att du delar med dig av dina boktips!

Mer från Linda Elers:

Vill du tipsa om bra böcker?

Om Du tycker några böcker saknas i Topplistan kan du lämna in ett eget tips här: Jag vill tipsa om bra reklamböcker.

Vill du få en sammanställning av intervjuer och boktips från Reklamböcker.se kan du prenumerera på nyhetsbrevet, som skickas (max) 4 gånger per år.